Zimní studené dny tráví většina Čechů „za pecí“. Celých 81 procent jich v průzkumu Hypoteční banky připouští, že v zimě stráví doma o několik hodin více než v létě. Tento čas pak většinou tráví pasivně: nejčastěji sledují televizi nebo sedí u počítače. Čas strávený s rodinou a dětmi uvádějí respondenti až na třetím místě. Nicméně, téměř třetina lidí se během zimy snaží zvelebit své „hnízdo“ a za vylepšení své domácnosti utratí tisíce korun. DomácnostDomácnost tvoří fyzické osoby, které spolu trvale žijí a společně hradí náklady na své potřeby. je také častým tématem a inspirací pro vánoční dárky.

Průzkum Hypoteční banky, specialisty na financování bydlení, jasně ukazuje, že Češi si v zimě skutečně užívají tepla svých domovů a jen dva z deseti v tomto období tráví venku stejně času jako v létě. Naopak, přes 40 % z nás „sedí“ v zimě doma o více než čtyři hodiny denně déle než v létě.

„Nejčastěji tráví Češi čas doma u počítače (72 %) a televize (64 %), nebo se věnují rodině a dětem (49 %). Hodně z nás také ve volném čase dohání resty a čte knížky, na které v létě nezbyl čas, nebo jen tak odpočívají v posteli,“ uvádí Kateřina Krásová, tisková mluvčí Hypoteční banky a dodává: „Češi jsou také proslulí svojí vášní pro kutilství, která je neopouští ani v zimě. Není tak překvapením, že až celá třetina lidí se v zimních měsících věnuje zvelebování a zútulňováni své vlastní domácnosti, do které investují tisíce korun.“

Právě se zvelebováním domácnosti souvisí nejen drobné investice, které Češi pravidelně v zimě uskutečňují. Více než 73% respondentů je ochotno do malého zvelebení své domácnosti pravidelně v zimě investovat do pěti tisíc korun. Dva z deseti lidí pak sáhnou hlouběji do kapsy a na domácnostDomácnost tvoří fyzické osoby, které spolu trvale žijí a společně hradí náklady na své potřeby. utratí až deset tisíc korun. Průzkum ale také ukazuje, že zima není dobou na zásadní rekonstrukce. Jen dvě procenta Čechů jsou ochotni investovat částky v řádu desítek tisíců korun. Nad padesát tisíc pak nejde téměř nikdo.

„Z výše výdajů je zřejmé, že spíše než stavět vestavěné skříně nebo zrenovovat sklep, investují Češi v zimě do elektroniky a spotřebičů. Hodně to souvisí s Vánoci, kdy rádi své blízké obdarujeme právě praktickými dárky,“ vysvětluje Kateřina Krásová.


Hodně lidí čerpá náměty na vánoční dárky zejména v kuchyni. Malé kuchyňské spotřebiče, roboty a mixéry volí jako vánoční dárek více než polovina respondentů (55 %). Druhým velkým hitem letošních Vánoc jsou televize a hudební soustavy, tedy zboží z kategorie černé techniky, které pod stromeček naděluje až pětina Čechů (21 %). A protože ve většině regionů stále koníčkům vládne zahrádkaření, více než 18 % Čechů přinese letos Ježíšek praktické vybavení na zahradu. Netáhnou naopak velké a drahé spotřebiče jako lednice a pračky.

O kolik času tráví Češi doma v zimě, než v létě?

O 1 hodinu více 2,4
O 2 hodiny více 12,4
O 3 hodiny více 23,8
O 4 hodiny více 17,6
Více, než 4 hodiny 25,7
Trávím doma stejné množství času 18,1
V zimě jsem doma méně, než v létě 0,0

Čemu Češi věnují v zimě svůj volný čas?

Zábava u počítače 71,9
Sledování televize 64,3
Rodině 49,0
Čtení knížek nebo tisku 39,0
Zvelebování domácnosti 29,5
Vaření 26,2
Válení se v posteli 19,5
Pracuji po večerech z domova 15,7

Jaké dárky do domácnosti kupují Češi na Vánoce?

Různé drobnosti 73,8
Malé elektrické spotřebiče do kuchyně 54,8
Černá technika (televize, rádio, atd.) 21,0
Vybavení na zahradu 18,1
Vybavení do ložnice 17,6
Prostředky na úklid 12,4
Velké spotřebiče do kuchyně 2,9


Poznámka: Průzkum Hypoteční banky byl realizován v období 5. – 10. prosince na vzorku 210 respondentů z celé České republiky.

Datum: 17.12.2012 12:32:00